کد مطلب:28214 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

تشکیل نیروی مخصوص












نیروها گرچه در یك جبهه و با یك آهنگ باشند، لیكن به لحاظ روحی و سطح آگاهی و حدّ و حدود توانایی و فداكاری، یكسان نخواهند بود. صحنه های رویارویی نیز یكسان نیست وهر صحنه ای را مردانی ورزم آورانی مناسب وشایسته، لازم است و بر این اساس، یكی از برجسته ترین نكات در سیاست های جنگی علی علیه السلام، تشكیل سپاه مخصوص است[1]. كه امام، به آنان عنوان «شُرطَة الخمیس (نیروهای ویژه» داده بود.

پیراسته ترین، فداكارترین و رزم آورترین نیروهای علی علیه السلام، در «شرطة الخمیس» سازماندهی شده بودند. این نیرو، كارآیی شگفت و شگرفی داشت و امام، هماره از آنان، برای اهداف ویژه و صحنه های خاص، بهره می گرفت. امام علی علیه السلام در خطبه ای خطاب به آنان فرموده است:

أنتُمُ الأَنصارُ عَلَی الحَقِّ، وَ الإخوانُ فی الدِّینِ، وَالجُنَنُ یَومَ البَأسِ، وَالبِطانَةُ دونَ النّاسِ، بِكُم أضرِبُ المُدبِرَ، و أرجو طاعَةَ المُقبِلِ، فَأَعینونی بِمُناصَحَةٍ خَلِیَّةٍ مِنَ الغَشِّ، سَلیمَةٍ مِنَ الرَّیبِ فَوَاللَّهِ إنّی لَأَولَی النّاسِ بِالنّاسِ.[2].

شمایید یارانِ حق، و برادران دینی، و سپرها در روزگار بلا و سختی، و مَحرم هایی جدای از دیگر مردمان. به كمك شما پشت كننده ها را می زنم و پیروی روی آوردگان را امید دارم. پس مرا یاری كنید با خیرخواهیِ تهی از دغلی و سالم از دوری جویی كه به خدا سوگند، من از مردمان بر آنها سزاوارترم.

شرطة الخمیس، به تعبیر امروز، «اصولگرایان» و «حزب اللهی ها»ی خردمند و كاردانِ كنار امام بودند كه هم به موقع، انتقاد می كردند و دیدگاه هایِ خود را درباره سیاست های او بیان می كردند، و هم در سخت ترین شرایط حكومتی امام، به او وفادار بودند.

گویا اینان را به لحاظ نشانه های ویژه ای كه داشتند و یا چون با پیمان ویژه ای در محضر امام بودند، «شُرطة الخمیس»[3] می نامیدند.

از اصبغ بن نباته پرسیدند: چگونه شرطة الخمیس نامیده شدید، ای اصبغ؟

گفت: ما جانفشانی را برای او تضمین كردیم، و او پیروزی را برای ما.[4].









    1. ر. ك: ص 332، ح 1759 و ص 333، ح 1762.
    2. نهج البلاغة: خطبه 118.
    3. النهایة: ماده «شرط».
    4. مجمع البحرین: ماده «شرط».